Forumoverzicht
Het is wo sep 08, 2010 10:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Melanomen?
BerichtGeplaatst: wo okt 24, 2007 8:56 am 

Sugar heeft bultjes op de onderkant van haar staartwortel, ik neem aan dat dit melanomen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb al wat zitten zoeken op internet, weet dat (bijna) alle schimmels ze krijgen, dat het meestal geen kwaad kan, en dat er eigenlijk niet veel aan te doen is. Toch schrok ik een beetje toen ik ze ontdekte. Veearts nog niet gebeld, maar hij moet toch bijna komen enten, dan laat ik hem daar meteen even naar kijken.

Extra info en ervaringen zijn natuurlijk altijd welkom, dus: Heeft er iemand ervaring met schimmels met melanomen? Hadden ze er last van? Werd het snel erger? Werd het behandeld of niet?

Profiel E-mail  

Berichttitel: Re: Melanomen?
BerichtGeplaatst: wo okt 24, 2007 11:02 am 

Melanomen zijn over het algemeen vrij onschuldig. Je moet alleen niet vergeten dat het een soort ingekapselt kanker is, het zijn dus verkeerde cellen die naar buiten toe komen. Zolang ze bultjes vormen en ingekapselt blijven is er niks aan de hand, maar soms breken deze fouten cellen naar binnen uit en dan kunnen ze tumoren aan weefsels vormen.
Je kan er over het algemeen weinig aan doen, als je ze weg laat halen is de kans dat ze naar binnen doorbreken veel groter. Een afrader dus.
Het klinkt natuurlijk allemaal eng wat ik schrijf, maar het is echt niks om je druk over te maken. Ik heb een andalusierhengst gereden en zijn hele staart zat onder, maar hij was al 13 jaar oud en had nergens last van. Zoals je zegt krijgen de meeste schimmels er vroeg of laat last van.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: wo okt 24, 2007 1:10 pm 

Hmm, of ze naar binnen uitgebroken zijn kun je natuurlijk niet van buiten zien. Dat zou je dus pas merken als je paard er last van krijgt?

Ik schrok er vooral van omdat ik een tijdje geleden de eigenaar van Sugars moeder heb gevonden. Die vertelde dat ze Sugars moeder op 18 jarige leeftijd in hebben laten slapen omdat ze heel veel melanomen in haar buik had, en het gewoon echt niet meer ging. Dat wil natuurlijk niet perse zeggen dat dit bij Sugar ook gebeurd, maar het was wel het eerste waar ik aan dacht.

Profiel E-mail  

BerichtGeplaatst: wo okt 24, 2007 1:45 pm 

En door onderzoeken natuurlijk, maar goed meestal laat je je paard onderzoeken als hij er al last van heeft.

Wat bij sugars moeder waarschijnlijk is gebeurd, is dat ze uitbroken zijn naar binnen toe, en dan krijg je uitzaaiingen. Het eerst wat aangetast wordt zijn dan de organen in de buik...

Profiel E-mail  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur